Kolestrol Dalam Burger


Assalamualaikum semua. Harini saya akan berkongsi tentang kolestrol yang terdapat dalam burger. Saya tahu bahawa semua orang menyukai burger sebab kesedapan perencahnya terutama burger McD ataupun KFC. Memang sedap tapi anda perlu tahu tentang kolestrol yang terdapat dalam burger tersebut.  Nampak kecil je tapi kolestrolnya agak tinggi. Maklumlah sebab perencahnya itu yang membuatkan burger itu mempunyai kolestrol yang tinggi. 

Dalam sebuah penelitian, salah satu jenis makanan cepat saji dengan rasa yang enak ini ternyata kaya akan kandungan lemak jenuh. Sebagai contoh, jika kita memilih burger yang diberi tambahan taburan keju, maka kita akan menggunakan 10-20 gram lemak jenuh dan 85 mg kolesterol. Jika kita menggunakannya bersama dengan kentang goreng, aiskrim, dan milkshake, maka kandungan kolesterol dan lemak yang masuk ke dalam tubuh tentu akan semakin meningkat.

Makanan enak lain yang disukai banyak orang namun kaya akan kandungan kolesterol adalah hati, termasuk hati ayam, hati lembu, atau hati kambing. Hati bisa diolah menjadi satay. Yang menjadi masalah adalah, kandungan kolesterol di dalam hati sangatlah tinggi. Di dalam 100 gram hati lembu contohnya, terdapat 400 mg kolesterol. Kandungan ini sangatlah tinggi dan bahkan sudah melampaui batasan kolesterol harian manusia yang hanya sekitar 300 mg saja.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Bermain Sofball

SPM 2016

Kegunaan Kad Grafik